2022

AVERZE_

AVERZE_ je nová profesionální divadelní platforma, která sdružuje divadelní umělce různých profesí se zaměřením na novou činohru a hraniční divadelní formy. Averze_ vznikla s cílem vytvořit svým členům zázemí pro kontinuální autorskou tvorbu s experimentálním přístupem a výrazným sociálními a politickými přesahy. Programově se platforma věnuje silným „ženským“ tématům v kontextu reflexe soudobé společnosti. Averze_ je v současné době rezidenční skupinou zóny nezávislého umění - CO.LABS.

V rámci programu Nová krev na scéně zajistí Novou sítí souboru rezidenční pobyt v Divadle otevřených dveří DIOD v Jihlavě.

Bio
Vedoucí osobností Averze_je slovenská režisérka a dramaturgyně Alexandra Bolfová. Ve své tvorbě se zaměřuje na autorské divadlo, sociální témata a feminismus. Vystudovala Divadelní fakultu Janáčkovy akademie múzických umění v Brně obor činoherní režie a divadelní dramaturgie. V současnosti je režisérkou a dramaturgyní zóny nezávislého umění CO.LABS, kde se věnuje podpoře nezávislých profesionálních umělců a umělkyň. Na svém kontě má několik režijních i dramaturgických počinů v různých českých kamenných divadlech (Národní divadlo Brno, Městské divadlo Zlín, Švandovo divadlo na Smíchově). V poslední době spolupracuje především s nezávislými divadly (CO.LABS, Pomezí, Venuše ve Švehlovce, Gaffa). Je zakladatelkou performativní platformy Averze_. Na JAMU v Brně se věnuje také pedagogické činnosti.

—-

Přihlášený projekt:

Medea_is_missing

Autorská inscenace na téma identity ženy v současné stereotypizované společnosti. Kdo je Medea dnes? Žena-cizinka. Žena-matka. Matka-samoživitelka. MEDEA_is_missing, ale možná jenom odjela na estetickou plastickou chirurgii a až se vrátí, tak bude mít nový umělý kozy. A nebo ještě hůř, bude feministka.
Současné se zdá být současným, protože archetypy jsou věčné a všudypřítomné stejně jako dualita racia a nekontrolovatelných emocí. Možná je ale snaha jít cestou naplnění vlastních ambicí přirozenější než mateřský pud a překračování hranic, zdá se, bylo už také nespočetně. „NE Z KAŽDÉHO KUSU MASA SE DÁ UDĚLAT ČLOVĚK.“
Je nemocná společnost, či jednotlivec? Kdo je skutečná Medea, kam a proč zmizely děti a jaký je význam slova matka? Naše matky - vaše matky. Ale kde je realita? Mohlo by být horší už jen to, že by byl patriarchát nahrazen matriarchátem? A kam se vlastně poděla Medea?
Sejdou se tak k oslavě boha Dionýsa tři ženy: Agaméda, Meropé, Glauké a začnou se řešit. Jenže jak pracovat s fakin sisterhoodem, když ten je očividně úplně v prdeli stejně jako demokracie? No jo, ty ženy. Teda, no jo, ty matky.
Autorská inscenace je velmi volně inspirovaná knihou Christy Wolfové Médeia a jiné hlasy.

Text: kolektiv
Režie: Alexandra Bolfová
Dramaturgie: Martin Hodoň, Michal Šesták
Dramaturgická spolupráce: Marek Horoščák
Scéna a kostýmy: Karolína Srpková
Light design: Filip Obermajer
Hudba: Martin Konvička, Tereza Marečková
Make-up: Miss Petty
Grafika,vizuál: Karolína Srpková
Produkce: Noemi Krausová, Ladislav Horák, Veronika Čechmánková, Anička Kočová
Hrají: Klára Bulantová, Karolína Vaňková, Dana Jaceková, Michaela Efrati, Denisa Růžková

Prodporovatelé: Inscenaci finančně podpořilo Ministerstvo kultury České republiky, Státní fond kultury a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Koproducenty inscenace jsou divadlo Venuše ve Švehlovce a DIFA JAMU.
Projekt je součástí Specifického výzkumu na DIFA JAMU, podporuje také Nová síť

85 minut, v češtině

Foto: Petr Chodura